Vi kjørte to kampanjer for en kunde.

Kampanje A skulle spre kjennskap om et problem til et bredt publikum, og gjøre dem oppmerksom på at produktet eksisterer. Derfor var det om å gjøre å få vist annonsen til flest mulig mennesker i markedet.

Kampanje B, derimot, skulle gi en liten del av markedet ekstra informasjon om problemet og produktet. Der var det om å gjøre å få flest mulig i målgruppen til å besøke landingssiden, der de kunne lære mer, og eventuelt ta neste skritt.

Vi brukte mye av det samme bildematerialet i de to kampanjene, men vi lot de ulike målsettingene påvirke teksten i annonsen og hvordan annonsebudsjettet ble prioritert. Vi kjørte imidlertid begge kampanjer i sosiale medier, og resultatene ble målt i samme verktøy, slik at resultatene er høyst sammenlignbare.

Til tross for alle likhetene, er forskjellene i resultater ganske dramatiske.

For hvert menneske som så annonsene våre i Kampanje B, fikk var det hele 5,65 mennesker som så annonsene i Kampanje A for samme pris.

Det betyr imidlertid ikke at Kampanje B var feilslått. Der var som sagt målet å få flest mulig til å besøke landingssiden for å lære mer. Så hva fikk vi for pengene der?

For prisen av ett besøk i Kampanje A, fikk vi 2,98 besøk i Kampanje B. Nesten tre ganger så mange.

Merk at det er mange hundre prosent forskjell i resultatene.

Forskjeller i når og hvor man møter folk med budskapet sitt har mye å si for hvilke resultater man får og hva man må betale.

Derfor er det viktig å tenke nøye gjennom hvilket resultat vi helst vil oppnå før man setter i gang, og så optimalisere annonsene for det.

Meld deg på vårt inspirasjonsbrev

Meld deg på vårt inspirasjonsbrev

Vi sender i blant ut ideer og eksempler som kan inspirere oss alle til å lage bedre reklame.

Takk for at du meldte deg på. Vi vil sende deg noe inspirerende ganske snart.

Powered byRapidology