Hvis dere ikke gjør noe for å få trafikk til nettstedet dere, vil dere nok heller ikke få noe trafikk av betydning.

Det vil alltid dryppe litt – noen detter innom fra Google, en nysgjerrig samarbeidspartner tar en kikk, en sverm roboter sveiper forbi, og så videre – men det har lite verdi som markedsføring eller markedskommunikasjon.

Vil dere ha et publikum, må dere selv få dem til siden. Det finnes ulike måter å gjøre det på, som alle har sine styrker og svakheter.

Under finner du en veldig kort beskrivelse av de vanligste metodene. Ingen av disse punktene er noen trafikkstrategi i seg selv. Hvert lille avsnitt inneholder uendelig mange muligheter og utallige hensyn man bør ta. Det åpner

Annonsering

Den enkleste og mest forutsigbare måten å få trafikk på, er ved å kjøre annonser. Det finnes en lang rekke forskjellige annonsetyper. På nett er de vanligste bannerannonser, betalte søkeresultater i Google, betalte innlegg i sosiale medier og betalte oppføringer i online-kataloger.

Selv om det er blitt mye rimeligere å annonsere de siste årene, særlig med sosiale medier, er det også veldig lett å bruke mye penger før man får annonsene til å fungere – særlig om man ikke vet hva man gjør. Og når man slutter å annonsere, forsvinner verdien raskt.

  • Fordeler: Enkelt og forutsigbart
  • Ulemper: Ofte høy inngangsbillett, kortvarige resultater

PR og partnerskap

Få nettsider som allerede har et publikum til å omtale dere, og lenke tilbake til deres nettside. Det kan for eksempel være nyheter på nettaviser, gjesteinnlegg på en blogg, eller omtale på nettstedet til en partner.

Det krever veldig mye arbeid å få god kontakt med innflytelsesrike folk på nett, men det kan til gjengjeld være svært effektivt. Og når du har fått god omtale på nett og etablert gode forhold til journalistene og bloggerne, har det høy verdi i årevis.

  • Fordeler: Effektivt, lav inngangsbillett, gir langvarige resultater
  • Ulemper: Krever svært mye tid og energi, særlig i begynnelsen

Søkemotoroptimalisering

Det er mye trafikk å vinne på å komme høyt blant de ubetalte resultatene i Google og andre søkemotorer på populære søkeuttrykk.

Husk også at det finnes mange andre søkemotorer enn Google, som folk ofte glemmer fordi de er spesialisert. F.eks. Yelp for restauranter, YouTube for video, musikk og instruksjoner, Amazon for produkter, Gule Sider og LinkedIn for mennesker og bedrifter. Alel de kan være kilder til trafikk.

Det er imidlertid en myte at søkemotoroptimalisering er gratis trafikk. I mange bransjer er det ekstremt tøff konkurranse om plasseringene, og man må gjøre kontinuerlig vedlikehold for å beholde plassen sin.

  • Fordeler: Svært effektivt
  • Ulemper: Vanskelig – og derfor ofte dyrt – i bransjer med høy konkurranse

Sosiale medier

For å få trafikk fra sosiale medier må man ha et godt forhold til sitt eksisterende publikum, slik at de lar seg engasjere, klikker seg gjennom til nettsiden deres og liker å snakke om det med andre. Det gjør de bare hvis de på en eller annen måte får en uvanlig opplevelse.

Når du får følgere i sosiale medier åpner du også opp en direkte kanal til publikum, der du er mindre avhengig av tredjeparter, slik du er med PR-strategier og mye annonsering. (Det er fortsatt det sosiale mediet som «eier» publikumet, men det er viss forståelse at du skal ha mye direkte tilgang.)

  • Fordeler: Nærmest egen-eiet publikum, skaper lojalitet og sterk merkevare
  • Ulemper: Krever mye arbeid og kreativitet

E-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring er fortsatt en svært effektiv og rimelig måte å få trafikk på, men det krever at man allerede har tilgang til – og tillatelse til å bruke – e-postadressene til publikummet sitt. Ofte bruker man derfor e-postmarkedsføring mer til oppfølging av eksisterende publikum, og til å få dem til å returnere, enn til å få nye besøkende.

Får du tillatelse av publikum til å ta kontakt med dem direkte, behøver du ikke lenger bekymre deg for at tredjeparter skal endre reglene for hvordan du kan kommunisere med publikummet ditt (slik f.eks. Facebook og Google gjør regelmessig).

  • Fordeler: Svært effektivt og rimelig, 100% egen-eiet publikum
  • Ulemper: Krever et eksisterende, samtykkende publikum

Offline-aktiviteter

Med en god idé eller et veldig godt produkt kan man også drive trafikk til nettsiden sin fra kampanjer som ikke foregår på nett. Det kan være en spennende konkurranse eller et budskap som vekker nok nysgjerrighet til at folk tar den lange veien fra den virkelige verden til internett.

  • Fordeler: Åpner for svært mange muligheter og mye kreativitet. Treff publikum der de er, på nye måter
  • Ulemper: Ofte svært vanskelig å få folk inn på nett

Kombinasjoner

Veldig ofte kombinerer man flere av metodene i én større satsing.

For eksempel er omtale og lenker fra andre nettsteder en av de viktigste tingene Google ser på for å avgjøre hvor høyt et nettsted kommer i søkeresultatene, så det er nesten umulig å gjøre en god jobb med søkemotoroptimalisering uten også å gjøre noe PR. Og hvis du har et innlegg i sosiale medier som gir gode resultater, er det naturlig å betale for å gi det størst mulig spredning.

Hvordan kan Papaya hjelpe?

Papaya tar gjerne utgangspunkt i spesialitetene våre – annonsering, e-postmarkedsføring og offline-aktiviteter – men vi trekker ofte inn de andre metodene for å forsterke effekten av det vi gjør.

Meld deg på vårt inspirasjonsbrev

Meld deg på vårt inspirasjonsbrev

Vi sender i blant ut ideer og eksempler som kan inspirere oss alle til å lage bedre reklame.

Takk for at du meldte deg på. Vi vil sende deg noe inspirerende ganske snart.

Powered byRapidology