Du har et nettsted, mest fordi du vet at du er nødt for å være synlig på nettet. Men hva skal du egentlig med et nettsted, og hvordan vet du at det er godt nok? Under finner du syv enkle tips til hva du bør tenke på regelmessig når du skal vedlikeholde nettstedet ditt.

1. Har du riktig kontaktinfo?

Kanskje dere har fått noen nye ansatte, eller noen gamle har sluttet. Dere har kanskje flyttet kontor i løpet av året som har gått, eller så har dere rett og slett fått en ny Instagram-bruker? Sjekk at all kontaktinfo er riktig, så sikrer du at folk vet hvordan de kan nå deg. Sjekk også at alle kontaktskjema er oppdaterte og fungerer slik de skal.

2. Fungerer alle lenkene?

Det kjipeste som skjer når man er på en nettside, er når man trykker på en knapp som enten ikke fungerer, som leder til tom side, eller til en annen side enn det du trodde. Sjekk at alle lenkene på siden din er klikkbare, og personen som klikker på lenken ender på rett side.

3. Har du tatt backup av nettsiden din?

Om uhellet skulle være ute, er det alltid greit å ha en sikkerhetskopi av nettstedet ditt. Pass på å ta en ny backup jevnlig, slik at du ikke mister vesentlig informasjon og innhold som er tilgjengelig på siden din.

4. Er innholdet relevant?

Kundene dine setter alltid pris på et ryddig og organisert nettsted, hvor de lett kan finne informasjon om deg og det du tilbyr. Gjerne bytt ut gamle bilder med nye, og skjul informasjon som ikke lengre er relevant.

5. Hvordan ser nettsiden din ut på mobil?

I en verden hvor alle har hele verden i lomma, er det viktig å tenke på at de som besøker nettstedet ditt fra mobilen sin, ofte kommer til en helt annen side enn den fra dataskjermen sin. Sjekk nettstedet fra en mobil, så forsikrer du deg om at vesentlig informasjon ikke går tapt.

6. Hva er målet ditt med nettstedet?

Å definere målene dine for nettstedet kan bidra til å øke synligheten din, og dessuten hjelpe besøkende med å fortelle hva du vil at de skal gjøre når de kommer på siden. Ønsker du å få flere henvendelser, kan det for eksempel være nyttig å synliggjøre kontaktinformasjon, mens om du ønsker å selge mer av et produkt, er det kanskje mer gunstig å fremheve dette. Om du har et eller flere mål, kan det også være lettere å måle nyttigheten av nettsiden din. Eksempler på mål kan være:

  • Å gi utdypende informasjon om produktene eller tjenestene dine
  • Å gjøre bedriften din mer synlig på nett
  • Å øke antall henvendelser bedriften din får
  • Å ha en plass å selge produktene dine på

7. Er nettstedet ditt søkemotoroptimalisert?

Om du ønsker at nettstedet skal være mer synlig på nettet, kan det være lurt å søkemotoroptimalisere det. Det er mange måter å gjøre dette på, og det er mange faktorer søkemotorer tar i betraktning når de velger å gjøre en nettside mer synlig. Les mer om hvordan du blir mer synlig i Google her!


Trenger du hjelp til å vedlikeholde nettstedet ditt?

Hyppige oppdateringer og jevnlig vedlikehold av nettsted er viktigere enn noen gang. Kunder trenger riktig info til riktig tid, og nytt innhold på siden hjelper deg dessuten å rangere høyere i søkemotorer.

Mangler du tid og overskudd til å oppdatere og vedlikeholde nettstedet ditt? Med tjenesten vår NettOpp, hjelper vi deg med å sørge for at nettstedet til enhver tid viser seg fra sin beste side. Les mer om NettOpp her, eller kontakt oss for rådgivning.