Det er (med god grunn) blitt populært blant folk å hate Black Friday i Norge. Likevel hiver stadig flere små bedrifter seg på, med egne tilbud, annonser og andre aktiviteter. De tror antagelig det er en god anledning til å få noen ekstra salg.
De tar antagelig feil.

For noen store bedrifter, med stort salgsvolum og store budsjetter, kan det hende Black Friday gir mening. Men mindre butikker og nettbutikker bør normalt sky Black Friday som om det var Nigeriasvindel.

Du er kanskje allerede enig i det. Men om du trenger noe mer for å bli fullstendig overbevist, eller om du trenger noen gode argumenter for å overbevise en sjef eller kollega, les videre.

1. Black Friday spiser av julehandelen

Førjulstiden er tradisjonelt den tiden på året folk bruker mest tid og penger på å handle, og en tid da folk er forholdsvis lite følsomme for pris.

Å gi folk en kjemperabatt før de har rukket å vurdere å kjøpe samme vare til fullpris er selvmål.

Det er ikke urimelig å anta at Black Friday-kampanjen din vil kannibalisere julehandelen. Er det verdt det?

2. Høye rabatter er farlige

Det typiske Black Friday-tilbudet er verste sort prisdumping: 25% rabatt! 30% avslag! Halv pris!

Når du setter prisen lavere enn full pris, senker du folks oppfattelse av hva varene dine er verdt, og du signaliserer at prisen er en av de viktigste kvalitetene ved det du selger.

De færreste vil tro du taper penger på å selge med så høy rabatt – selv om du kanskje gjør det.

De vil i stedet anta at normalprisen kun er for folk som ikke vet bedre, eller som ikke kan vente til neste salg, og de vil sjeldnere handle til full pris.

3. Lønnsomheten er i beste fall tvilsom

Antagelig ble de normale prisene dine satt på det nivået av god grunn.

Det er kanskje bakt inn rom for salgskampanjer i kalkylene, så du får dekket både innkjøpskost og noe attåt – selv etter Black Friday-rabatter. 

Men har du regnet godt nok på dette? Hvor mye må du selge til Black Friday-priser, om du skal dekke inn en rimelig andel av de faste kostnadene? Og hvor mye må du selge for også å betale for markedsføringen av Black Friday-tilbudene?

4. Stunt-reklame er uforsvarlig

For de aller fleste (med noen store, hederlige unntak) er det nærmest uforsvarlig å bruke tid, penger og ressurser på en kampanje som kun kan brukes én eller to dager i året – kanskje ti dager om du er ekstra flink.

God markedsføring gir avkastning 365 dager i året – gjerne i år etter år. Det er utallige ting du kan investere i for å bygge systemer som gjør at markedsføringen nærmest går på autopilot. Gjør det først. (Vi hjelper deg gjerne.)

Slike gode planer og systemer hjelper deg å få kundene til tilbake også etter Black Friday-kampanjen – så vel som etter kampanjene for 17. mai, Halloween, Nyttårsaften, Den internasjonale kvinnedagen og første skoledag.

5. På Black Friday er konkurransen på sitt verste

Det er noen fordeler ved at alle roper om Black Friday samtidig. Folk vet hva de kan forvente, og vil i større grad være på vakt og på jakt etter gode tilbud.

Men det skaper også problemer. Det blir vanskeligere å få oppmerksomhet når støynivået er høyt, og tilbudet ditt må være spesielt godt for å skille seg fra alle de andre gode tilbudene.

Det blir også høyere etterspørsel etter annonseplass, så prisene går opp og kvaliteten på publikummet du når frem til går ned.

Så hva kan du gjøre?

Det beste du kan gjøre er å late som ingenting, og simpelthen ignorere hele Black Friday.

Dessverre blir det gradvis vanskeligere. Noen har forpliktelser de ikke kommer seg unna. Og i noen bransjer vil du virke sær om du ikke anerkjenner den nye «høytiden».

Så her er noen tips til deg som skulle ønske du kunne ignorere Black Friday, men som ikke synes du kan:

Tenk nøye gjennom tilbudene dine

Regn nøye på det, så du i hvert fall ikke går med tap for hvert salg du gjør. Helst skal du tjene penger selv om kundene får et ekstraordinært tilbud.

Sørg også for at tilbudet ditt ikke gjør at folk nedjusterer verdien av det du selger. Noen eksempler på tilbud som kan bygge opp verdien i stedet:

  • Tilbud som kunden har gjort seg spesielt fortjent til, f.eks. som stamkunder eller som belønning for å verve en venn
  • Eksklusive tilbud, som kun går til utvalgte kunder, f.eks. medlemmer av en spesiell klubb/gruppe eller vinnerne av en konkurranse. 
  • Bonuser, der fokus er på at kunden får mer enn de betaler for, f.eks. «Kjøp X, få Y på kjøpet» eller «Betal for X, bli oppgradert til X Pluss». (Forsiktig. Denne kan slå begge veier.) 

Slike tilbud kan med fordel kombineres, og bør brukes sparsomt. Ideelt sett skal det du har å tilby til daglig være et godt nok tilbud. Er det ikke det, bør du se på posisjoneringen din.

Legg en plan for oppfølging

Tenk nøye gjennom hvordan du kan få kunden til å komme tilbake, eller i det minste hvordan du kan få tillatelse til å kontakte kunden senere.

Gi dem i det minste et lojalitetskort, og be dem melde seg på nyhetsbrevet ditt eller følge deg i sosiale medier. Enda bedre er det om du kan ta det et skritt lenger.

Har du et tilbud på støvsugere, så gi folk mulighet til å abonnere på støvsugerposer. Eller du kan tilby en garanti som krever at brukeren registerer kjøpet på nett senere.

Det er regler for hvordan du kan bruke informasjon du samler inn slik, men når du gjør det riktig, kan du få lojale kunder gjennom god oppfølging.

Gjør et minimum av markedsføring

Hvis du har gjort jobben med å komme opp med et tilbud du tror kan bli lønnsomt, og har planlagt oppfølgingen, må du gjøre en innsats for å promotere tilbudet – men gjør det rimelig. Hvis du gir et verdifullt tilbud, er marginene dine allerede tynnslitt.

Bruk gjerne ferdige maler til å lage grafikk til nettsiden, innhold til nyhetsbrevet, og innlegg til sosiale medier, så vel som eventuelle vindusplakater og slikt, så det ikke krever for mye tid og penger å få alt klart.

Gjør alt klart i god tid

Det er billigere å være tidlig ute, og det gir ofte bedre resultater når ting er godt forberedt og fungerer godt sammen.

Det vil uansett være nok å gjøre for deg og kollegene i siste liten, for noen ting, som å gjøre endringer på nettstedet eller henge opp kampanjemateriell i butikken, kan du ikke gjøre altfor lenge i forveien.

Men både e-post, annonser, landingssider, innlegg i sosiale medier og så videre, kan ferdigstilles mange dager og uker i forveien, og settes til å automatisk gå på lufta fredag morgen.

Tenk gjenbruk

Selve Black Friday-tilbudet har begrenset levetid, men mye av arbeidet og planleggingen du gjør, og mye av det du lærer, kan ha verdi også senere.

Systemene du setter opp, malene du bruker, erfaringene du gjør deg… Alt sammen kan komme til nytte igjen senere. 

For når du endelig er ferdig med å ikke ignorere Black Friday, så er det bare et par måneder til du ikke lenger kan ignorere Valentines Day.

God fredag – når den kommer.