Hvis du ikke gjør noe for å få trafikk til nettstedet ditt, vil du heller ikke få noe trafikk av betydning.

Det vil alltid dryppe litt – noen detter innom fra Google, en nysgjerrig samarbeidspartner tar en kikk, en sverm roboter sveiper forbi, og så videre – men det har lite verdi som markedsføring eller markedskommunikasjon.

Vil du ha et publikum, må du selv få dem til siden. Det finnes ulike måter å gjøre det på, som alle har sine styrker og svakheter.

Under finner du en veldig kort beskrivelse av de vanligste metodene. Ingen av disse punktene er noen trafikkstrategi i seg selv, for hvert lille avsnitt inneholder uendelig mange muligheter og utallige hensyn man bør ta. Hensikten med dette innlegget er bare å gi et raskt overblikk.

Annonsering

Den enkleste og mest forutsigbare måten å få trafikk på, er ved å kjøre annonser. Det finnes mange ulike typer annonser. På nett er det vanligst med bannerannonser, betalte søkeresultater i Google, betalte innlegg i sosiale medier og betalte oppføringer i online-kataloger.

Selv om det er blitt mye rimeligere å annonsere de siste årene, særlig i sosiale medier, er det også veldig lett å bruke mye penger før man ser resultater – særlig hvis man ikke vet hva man gjør.

Med annonsering forsvinner trafikken raskt når du slutter å annonsere – som å ta foten av gasspedalen. Det er imidlertid ikke bare en ulempe. Mange setter pris på kontrollen det gir å kunne bruke annonsebudsjettet som gasspedal.

  • Fordeler: Enkelt og forutsigbart
  • Ulemper: Ofte høy inngangsbillett, kortvarige resultater

PR og partnerskap

En annen effektiv måte å få trafikk på, er å få nettsider som allerede har et publikum til å omtale dere, og lenke tilbake til egen nettside. Det kan for eksempel være nyheter på nettaviser, gjesteinnlegg på en blogg, eller omtale på nettstedet til en partner.

Det krever mye arbeid å få god kontakt med innflytelsesrike folk på nett, men det kan til gjengjeld være svært effektivt. Og har man først fått god omtale og etablert gode forhold til journalistene og bloggerne, har det høy verdi i årevis.

  • Fordeler: Effektivt, lav inngangsbillett, gir langvarige resultater
  • Ulemper: Krever svært mye tid og energi, særlig i begynnelsen

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Det er mye trafikk å vinne på å komme høyt opp blant de ubetalte resultatene i Google og andre søkemotorer på populære søkeuttrykk.

Husk også at det finnes mange andre søkemotorer enn Google. Spesialiserte søkemotorer som Yelp for restauranter, YouTube for video, musikk og instruksjoner, Amazon for produkter, Gule Sider og LinkedIn for mennesker og bedrifter kan alle være gode kilder til trafikk.

Det er imidlertid en myte at søkemotoroptimalisering er «gratis trafikk». I mange bransjer er det ekstremt tøff konkurranse om plasseringene, og en god plassering krever kontinuerlig vedlikehold.

  • Fordeler: Ekstremt effektivt når det er gjort riktig
  • Ulemper: Vanskelig (og derfor ofte dyrt) i bransjer med høy konkurranse

Sosiale medier

For å få trafikk fra sosiale medier (uten å kjøpe annonseplass) må man ha et godt forhold til et eksisterende publikum, slik at de lar seg engasjere, klikker seg gjennom til nettsiden og liker å snakke om det med andre. Det skjer bare hvis de på en eller annen måte får en uvanlig opplevelse.

Å få følgere i sosiale medier åpner også opp en direkte kanal til publikum, der man er mindre avhengig av tredjeparter, slik som med PR-strategier og mye annonsering. (Det er fortsatt det sosiale mediet som «eier» publikum, men det er en viss forståelse for at virksomheten skal ha mye direkte tilgang.)

  • Fordeler: Nærmest egen-eiet publikum, skaper lojalitet og sterk merkevare
  • Ulemper: Krever mye arbeid og kreativitet

E-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring er fortsatt en svært effektiv og rimelig måte å få trafikk på, men det krever at man allerede har tilgang til – og tillatelse til å bruke – e-postadressene til publikummet sitt. Ofte bruker man derfor e-postmarkedsføring mer til oppfølging av eksisterende publikum, og til å få dem til å returnere, enn til å få nye besøkende.

Får man tillatelse av publikum til å ta kontakt med dem direkte, behøver man ikke lenger bekymre deg for at tredjeparter skal endre reglene for hvordan man kan kommunisere med publikummet sitt (slik f.eks. Facebook og Google gjør regelmessig).

  • Fordeler: Svært effektivt og rimelig, 100% egen-eiet publikum
  • Ulemper: Krever et eksisterende, samtykkende publikum

Offline-aktiviteter

Med en god idé eller et veldig godt produkt kan man også drive trafikk til nettsiden fra kampanjer som ikke foregår på nett. Det kan være en spennende konkurranse eller et budskap som vekker nok nysgjerrighet til at folk tar den lange veien fra den virkelige verden til internett.

  • Fordeler: Åpner for svært mange muligheter og mye kreativitet. Treff publikum der de er, på nye måter
  • Ulemper: Ofte svært vanskelig å få folk inn på nett

Kombinasjoner

Vanligvis kombineres flere av metodene i én større satsing.

For eksempel er omtale og lenker fra andre nettsteder en av de viktigste aktivitetene Google ser på for å avgjøre hvor høyt et nettsted kommer i søkeresultatene, så det er nesten umulig å gjøre en god jobb med søkemotoroptimalisering uten også å gjøre noe PR.

Og har man et innlegg i sosiale medier som gir gode resultater, er det naturlig å også kjøpe annonser for å gi det størst mulig spredning.

Hvordan kan Papaya hjelpe?

Det finnes ikke én metode som er bedre enn de andre.

Hvilken strategi som virker best for deg, avhenger av en lang rekke faktorer – som målgruppe, konkurranse og budsjett. Vi hjelper deg med å legge en plan tilpasset deg og din virksomhet, finner og hyrer inn de spesialistene som vil løse oppgaven best mulig, og koordinerer og administrerer arbeidet.

Er du interessert i hjelp til å generere mer og bedre trafikk til nettstedet ditt så la oss snakkes. Ta kontakt i dag.