Vi får ofte spørsmål om hvorfor en nettside ikke synes i Google eller hvorfor Google «ikke har fått med seg» en nettside.

Når man først publiserer en nettside, kan ta det riktignok ta litt tid før Google og andre søkemotorer oppdager den. (Det kan du hjelpe dem med. Tips Google her og Bing her.)

Som oftest har imidlertid Google fått med seg nettsiden. Problemet er snarere at de ikke synes nettsiden virker viktig nok til å vises på første side av søkeresultatene.

Så hvordan avgjør Google hvilke sider som skal komme øverst?

Googles førsteprioritet når de skal bestemme rekkefølgen på søkeresultatene er å løfte frem den aller beste informasjonen. Det vil si at de forsøker å plassere den siden som raskest og best svarer på behovet til personen som søkte øverst.

Men systemet er ikke feilfritt. Mange av dem som ikke er på en av de øverste plassene vil strekke seg langt for å bryte inn i toppen. Det er ikke mangel på dem som gladelig manipulerer systemet for å komme høyere i Google, selv om produktet deres ikke fortjener det.

For å unngå slik manipulasjon er den nøyaktige oppskriften til et Google-søk minst like hemmelig som oppskriften på Coca-Cola. Det er imidertid noen ting vi vet og noen ting vi kan gjette oss frem til.

Det er antatt at Google bruker mer enn 300 signaler (faktorer) for å bedømme hvor høyt en nettside skal komme.

Noen viktige signaler Google bruker for å avgjøre plassering

  • Innholdet
    • Nevnes søkeordene forholdsvis ofte og i sammenhenger som gir mening
    • Er innholdet rimelig unikt? Det holder ikke bare å kopiere en artikkel fra Wikipedia.
    • Er det nok innhold til å gi mening? Det skal gjerne mer til enn bare en overskrift og ett avsnitt eller to.
  • Lenker til nettstedet
    • Hvor mange andre nettsteder lenker til nettstedet? Hver lenke er som en tillitserklæring å regne.
    • Har lenkene «autoritet». En tillitserklæring fra Aftenposten eller Universitet i Oslo veier normalt tyngre enn hva en tilfeldig rosablogger mener.
  • Annen omtale de kan finne
    • Utvetydig omtale av en bedrift, f.eks. på nyhetssider, kan gi bedriftens nettsider et generelt løft.
  • Brukervennlighet
    • Er nettstedet mobilvennlig?
    • Reagerer nettstedet raskt?
  • Andre brukeres brukermønster
    • Klikker folk på nettstedet når det dukker opp blant søkeresultatene?
    • Kommer folk raskt tilbake til Google etter et besøk på siden, eller virker det som om de fant det de lette etter?
  • Søkerens eget brukermønster
    • Hvor i verden befinner søkeren seg? Lokale resultater vil gjerne bli prioritert
    • Hva har søkeren vist interesse for før? En som tidligere har vist interesse for internasjonal politikk vil se andre resultater for «Thailand» enn en som ofte søker etter feriereiser.
    • Sider man besøker ofte vil komme høyere enn andre

Det er et eget fag å bli synlig i Google

Søkemotoroptimalisering (eller SEO, en forkortelse av Search Engine Optimization) heter det. Det er et fagfelt der du finner mange dyktige og ærlige rådgivere, men minst like mange som gjerne tar snarveier på dine vegne, og risikerer å få deg straffet av Google.

Hvis du bare er ute etter en liten forbedring – noe som kan hjelpe hvis konkurransen ikke er spesielt hard – er det noen raske grep man kan ta for å få et lite løft.

Men hvis du har vurdert ulike trafikkstrategier og bestemt deg for at såkalt organisk trafikk fra Google er viktig for markedstrategien din, er det noe dere må investere i og jobbe med kontinuerlig.

I så fall begynner arbeidet med en grundig analyse og strategi. Ta gjerne kontakt med oss for å lære mer om hvordan vi kan hjelpe.